Destroyed the ring! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu Destroyed the ring! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu

Destroyed the ring!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

In Kaikoura rustigjes aan gedaan, in het zonnetje gelegen --> verbrand.., films gekeken en naar zeehonden kolonie gelopen. Dat was een mooi loopje langs de kust maar voelde mijn benen nog van de hikes rond Mt Cook. Toen ik bij de spot aankwam zag ik ginne zeehond nie dus liep ik verder en verder en verder en natuurlijk veel te ver haha. Heel mooi allemaal daar maar had liever wat langer gezocht op de plek waar ik eerst was want daar waren ze gewoon toen ik daar weer terug was. Op de terugweg vond ik dat ik een stuk crayfish (grote rivierkreeft) had verdiend en die ging er goed in met wat rijst en citroentje! Afscheid genomen van wat mensen en het super chille hostel in Kaikoura en op naar Picton!

Hoe verder ik naar het noorden ga, hoe warmer het wordt en dat is lekkerrr. Is wel even wat anders vergeleken met Nederland waar er maar een paar graden verschil is tussen groningen en limburg en de kans groot is dat wanneer het ergens regent, het overal regent.. Maar in Nederland hebben we natuurlijk ook geen bergen en hier kennen ze die wel. Dat vind ik ook té awesome aan Nieuw Zeeland, de hoge bergen. Nergens is het vlak en overal heb je prachtige uitzichten. Had ik dat eigenlijk al een keer gezegd..?

In Picton zat ik in een briljant hostel, heel klein en gezellig. Allemaal circusattributen waar iedereen mee aan het spelen was, lekker hippie. Mijn diabolo skills weer even aangescherpt!
Met de ferry weer terug naar het noordereiland en een paar dagen in Wellington gebleven. Blijft een heerlijke stad door de sfeer die er hangt, vooral als het zonnetje schijnt en iedereen bij de haven chillt. Ik was natuurlijk al in Wellington geweest maar er is nog genoeg te doen. Ben nog naar het museum 'Weta Cave' geweest waar ze de make-up, wapens, special effects etc van Lord of the Rings/King Kong/District 9/Tintin hebben gemaakt. Klonk leuk maar het was maar klein en ik vond het tegenvallen, eigenlijk was het gewoon een kamertje met vitrinekasten erin met beeldjes die collectorsitems zouden zijn die je kon kopen. Daarnaast wel wat zwaarden en andere dingen die wel echt in de films zijn gebruikt.
Ook ben ik nog op zoek gegaan naar een filmlocatie op mt victoria van Lord of the Rings waarin de kleine hobbits in een bos op een bospad donderen en snel van de weg moeten om achter een flinke boom te verstoppen voor een black rider. Paar keer gedacht: 'hmm, dit zou het weleens kunnen zijn..' Maar denk dat het het toch niet was. Zelf dus maar 'Get off the road, quick!!' geschreeuwd en random ergens van het pad gesprongen.
Ik had een heel leuk groepje mensen ontmoet en nadat we op het strand hadden gechillt zijn we naar een plek gegaan midden in de haven van Wellington waar je van een klein plateautje het water in kan springen. Het was verrekte hoog en ik had mijn zwembroek wel aan maar was niet van plan er vanaf te springen. Totdat.. Een meisje uit de groep zei: 'als ik het doe, moeten jullie het allemaal doen'. Zo gezegd zo gedaan en ze sprong er gewoon vanaf! T-shirt uit dus en het trapje op naar het hoogste plateau (er zijn er 2) en toen ik erop stond was het nog hoger dan vanaf de kant! Maar ik zou het doen en hoe.. Als je het doet moet je het goed doen dus er maar 'gratieus' (ongecontroleerd en half doorgeklapt) vanaf gedoken nadat de rest van de jongens er gewoon feet first in waren sprongen.

Verder naar het noorden en Taupo was de volgende bestemming. Tas gedropt in het hostel en met een nederlandse jongen naar een warm water bron gegaan die aan de zijkant van een rivier zit. Awesome spot! Omdat de warm water stroom/bron in de rivier uitkomt kun je zelf je plekje uitzoeken waar de temperatuur lekker is. Nadat je even in het warme/hete water hebt gezeten zwem je 3 meter richting de stroming van de rivier en voel je het steeds kouder worden. Verfrissend afkoelen en terug naar het warme water, heerlijk.
Op mijn weg richting het zuiden had ik de tongariro alpine circuit gedaan maar toen niet mount doom beklommen die op de route lag. Dat moest ik nu natuurlijk doen aangezien ik in Nieuw-Zeeland ben. Om 5u opstaan en met de bus naar het startpunt. Het eerste deel van de trail kende ik nog van de vorige keer. De nederlandse jongen deed de tocht ook maar die liep langzamer dus ging ik alleen verder. Ik was snel bij het punt waar je mount doom op kunt en daar ging ik! Iedereen weet wel wat mount doom is toch he?? (De vulkaan die Frodo en Sam beklimmen in Lord of the Rings om de ring te vernietigen) Het pad begon met grindachtige gravel en kiezels met wat grotere losse stenen erin, hierdoor zakte je steeds weer een stuk naar beneden als je een stap omhoog zette. Toen was er een splitsing, verder over het grindpad of richting rotsen. Ik koos voor de rotsen omdat je daar niet zo weg zou zakken. Pakte best goed uit maar wat het lastig maakte was dat er geen pad was. Je maakt dus je eigen route over die rotsen door na iedere 2 meter omhoog weer te kijken waar je het beste verder kon gaan. Ook werd het steiler en steiler. Op 3/4 van de vulkaan kwam ik bij een canadese jongen die ook zijn weg omhoog aan het maken was en we gingen samen verder. De rotsen werden een combinatie van grind en rotsen (ook veel onverwachts losse rotsen) en letterlijk met handen en voeten klauterden we als Frodo en Sam richting de top. Het ziet er precies hetzelfde uit als in de film en het was best zwaar. Op de top van de vulkaan kijk je in een inmens grote krater wat er amazing amazing AMAZING uitzag en natuurlijk weer een verbluffend mooi 360 graden uitzicht. Na even op de top te zijn geweest en ik net als op de Franz Jozef gletsjer weer een souveniertje had gevonden om mee te nemen was het tijd voor de weg naar beneden. Erg erg erg steil en ik viel een keer hard op mijn linker heup en met mijn hoofd op een rots, zit nu met wat schaafwonden en een blauw oog dit verhaaltje in de bus te schrijven. Maargoed, je zit op een vulkaan en moet toch écht naar beneden dus de pijn verbeten en een weg richting de grind/gravel gemaakt. Daar aangekomen konden we bijna naar beneden rennen omdat je een stuk doorglijd bij iedere stap die je zet! Good fun!! Er is ook nog een andere berg die je kunt beklimmen vanaf een zijpad die op de route ligt. Op de flyer staat heel duidelijk dat je NIET beide bergen moet doen ivm de tijd aangezien de bus aan het einde gewoon vertrekt als je het niet haalt. Reden genoeg dus voor ons om deze berg ook te beklimmen! Vanaf deze top kon je goed zien hoe hoog en steil mount doom echt was en kon je weer super ver weg kijken. Het weer was niet zo mooi als de vorige keer maar goed genoeg. Eric, de canadees, en ik hadden hetzelfde tempo en waren veel mensen aan het inhalen toen we weer verder over het normale pad gingen. Langs een actieve vulkaan die ieder moment kan uitbarsten (no joke), door het bos met kans op modderstromen en we waren nog best vroeg op het eindpunt haha. Nailed it!
Ben inmiddels aangekomen in Auckland en mijn plan is om liftend naar de Bay of Islands te gaan en daar lekker te chillen de laatste week dat ik hier ben. In Auckland ook nog wat mensen zien die ik hier op mijn reis heb ontmoet!

Leuk om jullie reacties onder mijn verhaaltjes te lezen!

Keep you posted..

  • 21 Januari 2014 - 13:09

    Daan:

    Hey Bas,

    Wat ontzettend leuk allemaal om te lezen bij je. Nou volgens mij heb je wel heel veel plezier daar :) ik ben zelf ook in Auckland geweest (alweer10 jr geleden geloof ik) want daar zit eigenlijk de oorsprong van Les Mills zeg maar.....GEWELDIG !!

    Geniet ervan Bas
    Xx Daan

  • 21 Januari 2014 - 21:24

    Lazlo Heesakkers:

    Haa bas,

    mooie verhalen die je allemaal post. Klinkt zeer aantrekkelijk om er ool een een kijkje te gaan nemen!

    Have fun!
    Lazlo

  • 21 Januari 2014 - 21:38

    Frank Verhoeven:

    Hey Bas,

    Ik zie dat er naast gezellige ook sportieve uitdagingen genoeg zijn. Prachtig !! Fijne voortzetting !!

    Groet,

    Frank en Lianne

  • 22 Januari 2014 - 21:40

    P&P:

    Hoi Bassie,
    Zo jij hebt weer een enerverende periode achter de rug. Beetje van dit en een beetje van dat maar wel allemaal even uitdagend, spannend en gezellig. Vooral om de rotsen van wel heel dichtbij te zien, lijkt mij erg bijzonder :(.
    Apart en verrassend om te lopen waar ze de films van "de Lord of the Rings" opgenomen hebben. Jammer dat je Gollum niet bent tegen gekomen. Hahaha.
    Volgens mij heb jij het daar drukker dan thuis. Misschien wordt het eens tijd voor een rustpuntje.
    Veel plezier in Auckland en al de andere steden, gebieden die je nog aandoet.
    Liefs, Petra & Paul.

  • 24 Januari 2014 - 15:46

    Oma:

    Gezellig Bas om al je verhalen te lezen jij moet wel elke avond flink moe zijn,
    Met rotsen beklimmen en af dalen .Ook leuk om zoveel mensen te ontmoeten
    We maken het bijna zelf mee .nog een mooie tijd in Aucland.
    Leifs Oma

  • 25 Januari 2014 - 15:12

    Monique:

    Hee Bas,
    Lezen, lezen, lezen, pfff, lezen, lezen, lezen, pffff........
    En zo otnzettend leuk om je zo te kunnen volgen!!!!
    Dus ik doe het met super veel plezier.
    Tot de volgende leessessie.
    Moos

  • 30 Januari 2014 - 19:10

    Kamla:

    Een bevestiging dat het toch wel HEEL ERG JAMMER is dat wij (Koos en Kamla) nooit in Nieuw Zeeland zijn terecht gekomen. Wat een heerlijke reis Bas, wij reizen en genieten mee maar zijn ook jaloers.
    kijken uit naar het volgend reisverslag.

    dikke kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Bas

.

Actief sinds 22 Nov. 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 11640

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Juni 2014

NZ/OZ/Asia

Landen bezocht: