Welcome to Asia!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Bas Schoot - WaarBenJij.nu Welcome to Asia!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Bas Schoot - WaarBenJij.nu

Welcome to Asia!!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

25 April 2014 | Australië, Alice Springs

Om 01:30u kwam ik aan in Bangkok en heb ik een taxi naar het hostel genomen. Op de vraag 'Hoelang gaat het ritje duren?' kreeg ik eerst geen antwoord. 10 sec later zegt de chauffeur 'beh beh' en we zijn weg. Welkom in Thailand Basje.
In Bangkok ben ik Eline tegengekomen en hebben we samen de Co van Kessel fietstocht gedaan. Een super leuke tocht door verschillende wijken en vooral door hele smalle steegjes en straatjes. Heel leuk omdat je normaal niet op deze plekjes komt! Na een paar dagen Bangkok ben ik naar Koh Tao gegaan, een eiland in het zuiden van Thailand. Hier heb ik mijn duikbrevet gehaald YEAHH!!! Een paar prachtige duiken gemaakt met mooi koraal, heel helder water en veel fishhh. Heb nu al zin om in Maleisië/Borneo een paar duiken doen! Koh Tao is een heel laidback eiland. Een eiland waar je een verse vis vanaf de bbq op je bord krijgt terwijl je aan zee zit. Een eiland waar 's avonds de buckets veelvuldig vloeien en er vuurshows op het strand zijn. Waar de dronkies door brandende hoepels duiken of spelen met een brandend springtouw. Zelf heb ik mijn limbo kunsten laten zien onder een brandend touw, mijn haar en wenkbrauwen helemaal weggeschroeid maar dat was het waard! Diezelfde avond ook nog naar een ladieboyshow geweest die uiterst vermakelijk was! Om bij te komen van dat avondje een 'heerlijke' thai massage op het strand genomen (met ellebogen en alles). Volgende keer toch maar om een ontspannings massage vragen.. Op het eiland ben ik met een jongen met een scooter naar een paar mooie strandjes en shark bay gegaan om daar te gaan snorkelen. Geen haai gezien natuurlijk! Nog wat troubles gehad met de scooters (ik een lekke band en hij was zijn sleutel kwijt) wat nog een avontuur was geworden. Vooral toen de verhuurder zei dat ie mijn paspoort kwijt was.. Toch allemaal weer goedgekomen!

Terug naar Bangkok om mijn pinpas op te halen en Songkran te vieren. Dit is het Thaise nieuwjaar en staat in het teken van elkaar nat maken! Hierdoor spoel je het ongeluk van je af en ben je weer schoon voor al het geluk van het nieuwe jaar. Oftewel; een groot watergevecht in alle straten! Iedereen loopt met een waterpistool rond en dan zijn er ook nog mensen die emmers ijswater over je heen gooien. Ook word je ondergesmeerd met wit kleispul door de thaise mensen, nog steeds geen idee wat en waarom dat precies was. Echt een prachtige sfeer en iedereen is vrolijk wat het een heerlijk feest maakt!
Door deze feestdagen was de ambassade dicht en heb ik mijn pinpas niet meer op kunnen halen helaas. Aangezien ik niet té lang in Bangkok wilde zijn ben ik gewoon door naar Cambodja gegaan. Ik was vroeg opgestaan en in een minivan ging ik naar de grens. Vroeg in de ochtend lopen de monniken in groepjes achter elkaar door de straten en de mensen van de eetkraampjes geven ze dan eten. Deze mensen gaan daarna op hun knieën en de monnik zegend ze dan. Het eten wat de monniken krijgen is alles wat ze eten op die dag.

Bij de grens probeerden ze me nog te foppen door een visum voor veel meer geld aan te smeren dan de normale prijs maar dat was ze mooi niet gelukt! Verder met de bus over een crappy road en Siem Reap in. In deze bus had ik 3 zweden ontmoet en met hen ben ik de volgende dag voor zonsopgang naar Ankor Wat geweest. Super mooie tempels gezien, Ankor Wat, Bayon en de Tomb Raider tempel in geweest. Daarna werd het best warm en hadden we er ook wel weer genoeg van. Beide avonden was het weer flink feest door Songkran! Hier in Cambodja gooien ze naast water ook met baby- en mentolpoeder en daar smeren ze je gezicht ook helemaal mee onder. Ja je las het goed, babypoeder! De sfeer met dit feest is hier ook écht geweldig! Aangezien ik van het eten in Azië houd heb ik op mijn laatste dag in Siem Reap een kookcursus gedaan. Super super lekker eten gemaakt!
De volgende dag naar Sihanoukville gegaan maar ik voelde me alleen niet zo lekker toen ik daar van het strandje kwam. Toch iets verkeerd gedaan bij de kookcursus..? Niet op stap geweest en volgende dag de bus naar Phnom Penh genomen. Een dagje rust gehouden en toen vond ik dat ik wel weer beter moest zijn dus met diezelfde zweden die ik in Siem Reap had ontmoet naar de Central Market geweest en naar de bios. Die nacht voelde ik me écht heel erg slecht en ben ik de volgende ochtend gelijk naar de dokter gegaan. Bleek dat ik dus een parasiet mee liep te sjouwen dus die werd door een flinke dosis medicatie uitgeroeid. Toen ik me ietsjes beter voelde ben ik naar Prison 21 en de Killingfields geweest. Hier werden miljoenen Cambodjanen gemarteld en daarna vermoord door hun eigen volk, de communisten onder leiding van Pol Pot. Voor die executies waren kogels te duur dus werden bamboestokken, bijlen, messen etc gebruikt. De gevangenis was heel indrukwekkend om te zien omdat de cellen (die eerst klaslokalen van een school waren) er nog precies hetzelfde uitzagen als toen. Er zaten in sommigen zelfs nog bloedspetters aan de muren of plafond. Vooral de foto's die er hingen maakten veel indruk. Bij de killingfields, die één van velen is in Cambodja, lagen massagraven waar nog steeds door regen beenderen, tanden en kleding van de lijken naar boven komen.

Om Cambodja toch nog leuk af te sluiten ben ik naar Sen Monorom gegaan om vanuit hier naar het Elephant Valley Project te gaan! 6 uur in een minibusje vanuit Phnom Penh met een chauffeur die harder rijdt en meer risico's neemt dan jij en ik bij elkaar. Dan denk je: 'Oef, dat ging maar net goed', en dan zit hij alweer op z'n toeter voor de volgende inhaalactie!
De motorbikedriver die mij van het dorpje naar mijn hostel bracht raadde het olifantenproject af omdat ze het daar alleen voor het geld doen. Zelf wist hij een betere waar ik heen kon gaan en goedkoper. Bij zijn familie ben ik 's avonds gaan eten. Eerst had ik samen met hem het eten op de markt gekocht en toen naar zijn huisje/hutje. Verschrikkelijk arm zijn ze daar, in het hutje wonen 2 families en er staat gewoon helemaal niets in. Toen we hadden gegeten gingen we om een kaars in het hutje zitten. Ik zat op een bamboevloer wat dus ook gelijk hun bedden zijn. Kikker (met bot en al) en varkensoor geprobeerd, eerste was lekker tweede bah maar geweldig om dit alles mee te maken en hier écht onder de locals te zijn. Zij vonden het ook heel leuk dat ik daar wilde komen en alles probeerde.
Zelf slaap ik in een super chill hostel 'Nature Lodge'. Het is net buiten het dorpje en midden in de natuur. Er lopen hier wilde paarden rond en een stel koeien, maar het mooiste is is dat ik een eigen bungalowtje heb! Super mooi en gelukkig met een klamboe die je hier wel nodig hebt.
De volgende dag dus niet naar het elephant valley project maar naar een minority village waar ze een aantal olifanten in de jungle verzorgen. Op de rug van olifant Mai (mannetje, verrekte groot, slagtanden, alles) diep de jungle in en gestopt bij een watervalletje waar ik een lekkere duik heb genomen en dat was nodig want het is (zoals altijd hier) bloedheet! Er kwamen nog 2 andere olifanten en we hebben de olifanten in de rivier gewassen. Daarna weer terug en net voordat we terug gingen vroeg ik of ik even in de nek van mijn olifant mocht zitten. Dat was prima en voordat ik het wist was ik degene die 2 uur lang aan kop Mai aan het sturen was en dus het groepje aan het leiden! Awesomeee!!!
Laatste dag in Cambodja met mn motorbikedriver op pad geweest. We zijn naar 2 watervallen, minority dorpjes, mooie uitkijkpunten en een tempeltje geweest. Nu zit ik lekker aan een biertje bij het hostel en in te lezen over Vietnam. Daar ga ik morgen namelijk naartoe! #zinin

  • 25 April 2014 - 21:26

    Paul:

    Het verhaal zegt genoeg. Veel gezien en vooral meegemaakt! Alles klinkt fantastisch behalve het ziek zijn dan. Het lijkt ons niet echt aangenaam om daar ziek te zijn en niet direct te weten waardoor het komt en hoe uit te leggen aan de dokter. Zonder al teveel strubbelingen heb je jezelf er goed doorheen geworsteld en ben je weer beter. De reis heeft door deze onderbreking gelukkig weinig oponthoud opgeleverd.
    Wat fantastisch dat je jezelf bijna ingeburgerd hebt bij de local en als tegen prestatie een maaltijd voor 2 gezinnen gegeven hebt. Wij geven varkensoren aan de hond en zij eten het zelf op!!! Confronterend maar wel de werkelijkheid! Pfff.
    Gelukkig heb je ook andere dingen meegemaakt die net zoveel indruk maken. Rijden op een olifantje doe je tenslotte ook niet dagelijks. En drinken uit een bucket doe ik niet dagelijks. Hahaha. Het gaat je goed af jongen. Nog veel plezier en tot over een paar weken.
    Groetjes en geniet nog ff lekker door, Petra & Paul.

  • 25 April 2014 - 21:56

    Monique:

    Hee Bas,
    Zitten wij hier te kneuteren om Koningsdag, zit jij daar in de nek van een olifant de troep door het woud te leiden, watergevechten met babypoeder te houden, parasieten de baas te worden of een reisje naar Vietnam voor te bereiden.
    Ik weet wel waar ik voor zou kiezen, als ik iets te kiezen heb. Op die parasieten na dan!!!
    Met het genieten zit het wel goed.
    Doeg, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Bas

.

Actief sinds 22 Nov. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 11644

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Juni 2014

NZ/OZ/Asia

Landen bezocht: