Kia Ora! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu

Kia Ora!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

13 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Kia Ora guys!

Queenstown is awesome! Het is een leuk stadje aan een meer en ook weer omringt door bergen en vooral het uitgaan is goeie. Ik arriveerde op de 31e en vierde hier dus nieuwjaar! We begonnen met een kleine georganiseerde kroegentocht, daarna vuurwerk aan het meer gekeken en terug de bar in. Was een mooie avond maar de avonden daarna waren nog beter. Zo waren we naar de bar Cowboys geweest waar je gratis op een nepstier kunt rijden waar je op moet blijven zitten, pool en een curlingspel. Awesome.
In Queenstown heb ik met 4 anderen aan de The Amazing Race meegedaan, we moesten verschillende opdrachten uitvoeren en hier een foto of filmpje van maken als bewijs. Alle opdrachten moesten we op een zo'n creatieve manier uitvoeren. Menselijke piramide hebben we bijvoorbeeld midden op de rotonde gedaan. Was echt hilarisch en we hadden gewonnen! Omdat ik de volgende dag jarig was kreeg ik van de rest de Ledge Swing en die heb ik gelijk de dag erna gedaan. Eigenlijk zou ik op mijn verjaardag naar Milford Sound (mooie fjorden) gaan maar deze bus had ik met 2 anderen gemist. We moesten mijn verjaardag natuurlijk goed inluiden de vorige avond en dat 'ene drankje' was een beetje uit de hand gelopen. Opgebeld naar KiwiExperience en Milford Sound verplaatst. Op mijn verjaardag flinke hike een berg op gemaakt met 2 anderen en daar de Ledge Swing gedaan. Je hangt aan een kabel en zelf trek je aan een koort als je er klaar voor bent. Dan swing je naar de andere kant en was best tof! Vooral omdat ie gratis was want ik zou er geen $140 aan uitgeven. In Queenstown heb ik ook nog een andere hike gedaan, een andere berg op met daarboven net als op de andere berg een verbluffend uitzicht. Queenstown staat bekend om het bungyjumpen en de fergburger! Bungyjumpen heb ik niet gedaan omdat ik al veel geld aan de skydive in Wanaka had uitgegeven en al een keer een bungy heb gedaan. De fergburger heb ik natuurlijk wel op! Bij fergburger hebben ze verschillende burgers en zijn allemaal GROOT. Fergburger is een echte hype. De concurrent van fergburger is the devil burger, ik heb 2 verschillende fergburgers en 2 verschillende devil burgers op en mijn voorkeur gaat toch uit naar the devil burger.
In Queenstown zou ik met de 2 kiwi's die ik in Wanaka op mijn kamer had ontmoet gaan jagen. Alleen hadden we geen gegevens meer uitgewisseld.. Toevallig kwam ik ze tegen tijdens een avond stappen en we zouden de volgende middag gaan jagen. Helaas ging dat de volgende dag niet door omdat het de hele dag regende..
Mijn hoogtepunt van Queenstown was zonder twijfel Milford Sound. Dit keer mijn bus wél gehaald en de busreis was erg mooi. Wel af en toe lichte regen maar dat was ook wel te verwachten. Het regent daar 2 van de 3 dagen en vanaf nieuwjaar had het daar elke dag flink geregend. Ik ging op de 6e en de dag ervoor was er zelf storm daar. Het weer veranderd er super snel. Met een grote boot ging ik door Milford Sound en het was droog! Af en toe kwam de zon zelfs door wat het adembenemend maakte. Hoge, flink met bomen begroeide bergen tot de boomgrens in het water met een aantal flinke watervallen. Op een moment had ik tranen in mijn ogen, dit is waarom ik naar Nieuw Zeeland ben gekomen!
Mijn plan toen ik uit Queenstown zou vertrekken was om in Twizel uit de bus te springen om hier de shuttlebus naar Mt Cook National Park te pakken. Mt Cook is de hoogste berg van Nieuw Zeeland en wordt ook wel 'The Cloudpiercer' genoemd. We arriveerden te laat in Twizel om de aansluiting te halen dus ben ik met de rest door naar Lake Tekapo gegaan om de volgende dag een vroege shuttlebus te nemen. Ik was 2 dagen ziek in Lake Tekapo. 1 dag veel in bed gelegen en de volgende dag een paar films, wat dingen regelen, binnen hangen en vroeg onder de dekens. Ook was ik Jonny weer tegengekomen! Had hem in Queenstown ook gezien maar had niet verwacht hem nog een keer te zien dus dat was leuk. De dag erna voelde ik me goed genoeg om vroeg in de ochtend de shuttlebus naar Mt Cook National Park te nemen. In dit busje weer wat mensen ontmoet en met heb een flinke hike gemaakt, eerst hooker valley waar we Mt Cook goed konden zien me ervoor een meer met grote ijsschotsen erin. Daarna gelijk door naar Kea point. Het was mooi helder dus Mt Cook was prachtig zichtbaar! Na wat drankjes 's avonds en een prachtige sterrenhemel met milkyway??!! en alles erop en eraan was ik de volgende dag weer vroeg uit de veren om een serieuze tocht te maken die 6-8 uur zou duren.
Om 15:50u zou de shuttlebus weer vertrekken dus dan moest ik zeker terug zijn. Het begon met ontelbaar veel traptreden, ik wil niet eens weten hoeveel het er waren! Steeds wanneer de om een hoek kwam zag je weer nieuwe treden en ze waren erg steil. Af en toe hoorde ik wat gedonder, rotsen of ijs dat naar beneden viel op een andere berg maar ik kon het niet zien. Daarna waren er geen treden meer maar bleef het wel net zo steil, klimmen op grote en kleine rotsen om je weg naar boven te maken en flink afzien, heerlijk! Het doel was om de Mueller hut te bereiken op ..??m. Ik begon al aardig op hoogte te komen en nu zag ik wel een aantal lawines omdat de andere berg goed in zicht was. Het ijs dat naar beneden dondert en daarna komt het geluid pas. Verder en verder omhoog en ik liep door de sneeuw, geweldig moment om weer eens in de zomer door de sneeuw te lopen met de hut in zicht terwijl je door prachtige bergen bent omringt! In plaats van 3u die er voor stond deed ik er 2u over dus had ik genoeg tijd over om nog even verder richting het topje van de berg te gaan. Ik begon aan een route door de sneeuw en zag een aantal mannen voor me. Na het makkelijke stuk met alleen sneeuw werd het nu erg steil, met sneeuw, grote rotsen, wind en ijs. Misschien was ik er al bijna maar na een tijdje vond ik het niet meer veilig genoeg en ben ik voorzichtig terug gegaan. Toen ben ik via een andere kant een stuk richting de top gelopen, het uitzicht wat ik daar had was ongelofelijk! Daarna mijn weg als een jonge steenbok dansend over de rotsen naar beneden gemaakt en bij het hostel nog heerlijk in de zon gezeten, kunnen douchen en alles op t gemakske kunnen doen voordat het busje me weer op kwam halen. Rustigjes aan in het mooie Lake Tekapo en door naar Christchurch.
Deze stad is 3 jaar geleden getroffen door een aardbeving en dat is nog duidelijk zichtbaar. Dit is de eerste vlakke stad die ik hier in NZ ben tegengekomen en overal staan huizen en gebouwen die nog half in puin liggen. Toch zie je dat ze de stad al wel flink aan het opbouwen zijn. Veel nieuwe gebouwen en veel kunst overal met veel kleur. Het winkelcentrum is van zeecontainers gemaakt die in felle kleuren zijn geschilderd, zag er tof uit. Het deed me een beetje aan Berlijn denken, ook qua sfeer.
Na Christchurch door naar Kaikoura en met volle bak zon whale watching gedaan, ik moest en zou een walvis zien! Zag dezelfde walvis 2 keer en hij was moeilijk groot. Helaas dook ie niet zo mooi de diepte in dat je z'n staart boven water kon zien. Ook veel dolfijnen en natuurlijk weer wat zeeleeuwen gezien, die zitten écht overal. Terug in het hostel kwam ik Jonny weer onverwachts tegen en die avond gebbqt en flink gelachen. Vandaag is het weer niet zo heel lekker en heb ik niet zoveel uitgevoerd. Morgen wil ik misschien gaan surfen of een wandeling maken, of allebei!

  • 13 Januari 2014 - 12:19

    Oma:

    Nou, Bas wat een verslag ,ik ben er eens goed voor gaan zitten prachtig wat je alle maal beschijft.
    Maar ziek worden jongen dat kan natuurlijk niet in een vreemd land en daar heb je het te druk voor.
    Alles ga ik nog eens over lezen want er komt zo veel te ver werken dat snap je wel dus
    ga weer opnieuw beginnen liefs groet Oma

  • 13 Januari 2014 - 13:35

    Mfonique :

    Hee Bas, mooi, mooi, mooi. Ik ben sprakeloos........
    Stille groet, Moos

  • 13 Januari 2014 - 15:45

    H&H:

    Wat moet je hier nog over zeggen!
    Wij genieten met je mee!
    Groetjes H&H

  • 13 Januari 2014 - 19:08

    Petra & Paul :

    Het is allemaal wat daar aan de andere kant van de aardkloot.
    Ziek zijn is natuurlijk nooit niet leuk maar als je weet waar het van komt scheelt dat een heel stuk! En een keertje tot rust komen is ook helemaal niet zo verkeerd. Want als we zo de activiteiten lezen mag dat best wel eens.
    Je hebt weer mooi dingen ondernomen en beleeft. Lekker hoor hike, grote vissen spotten en vele trappen lopen. Dat "beentjes bengelen" zal wel een feestje zijn geweest ;)
    Fijn te horen dat je nog volop geniet van alles waar je in begeeft en direct op de situaties inspeelt zonder in zak en as te gaan zitten.
    Nog heel veel plezier dan hebben wij het ook, dmv jouw verhalen.
    Bedankt, Petra & Paul.

  • 13 Januari 2014 - 21:23

    Neefje Koen:

    Basje! ik krijg verdomme veel zin om weer naar NZ te gaan als ik je verhalen lees en foto's bekijk. Leuk om ook voor mij bekende dingen te zien en te lezen.
    Geniet ervan!
    cheers Koen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

Bas

.

Actief sinds 22 Nov. 2013
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 11649

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Juni 2014

NZ/OZ/Asia

Landen bezocht: