The beautiful south - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu The beautiful south - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Bas Schoot - WaarBenJij.nu

The beautiful south

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

26 December 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

How's it going mate?!

In River Valley van een paar rotsen in de koude rivier gesprongen, chill middagje gehad daar en toen door naar Wellington. Super leuke stad! Er hangt een hele toffe sfeer daar. Eerst Mt Victoria beklommen waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Ook ben ik daar nog naar een museum geweest (was gratis en een dikke aanrader), met een treintje een andere berg op gegaan en door mooie tuinen naar beneden richting de stad gelopen. Ook een avondje uit geweest daar, echt een leuke stad!
Vroeg opgestaan op de dag dat ik naar het zuidereiland zou gaan, om 9 uur vertrok de ferry. Toen we bij het zuidereiland kwamen keken we onze ogen uit, zó mooi was de route die de boot nam! Super mooie stranden en onbewoonde eilandjes, veel te vette locaties waar huizen stonden en helder blauw water. Onbeschrijfbaar hoe mooi het echt was, nadat je je fototoestel 5 sec weg had gestopt, pakte je m weer. Misschien zegt dat genoeg..
Aangekomen in Picton op de bus gesprongen naar Kaiteriteri. Hier begonnen Jonny en ik de volgende dag aan een 2-daagse kajaktocht. We begonnen in de middag aangezien we wat dingen moesten uitzoeken wat het goedkoopste was en we moesten liften naar de volgende plaats aan de rand van het Abel Tasman National Park. Prachtige eilanden en super mooie stranden, net als op een ansichtkaart! Gelukkig hadden we beide dagen ook heerlijk weer! Gestopt bij een mooi strandje voor een pauze en toen we bijna aankwamen zagen we een groot donker iets door het water gaan, zal wel een plant ofzo zijn. Op het strand zagen we iets anders in het water, een kleine pinguïn! Hij waggelde het strand op en liep weg tussen wat rotsen door, grappig om te zien. Terug in de kajak en nu zagen we 2 van die zwarte vlekken die steeds van richting veranderden. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat het een rog was, ter grootte van het blad van een bartafel! Toen zijn dikke staart met stekels en verschillende kleuren even boven water kwam was ik blij dat ik daar geen duik had genomen! Hierna kwamen we langs een eilandje met zeehonden. Zeehondjes die lekker op de rotsen liggen te maffen of ronddobberen in het water. Lache!
We kwamen aan bij de hut waar we zouden overnachten maar we sliepen niet in de hut. Kamperen was goedkoper en we hadden een tent gehuurd. Weer geen slaapzakken meegenomen of verder iets dus het was 2 dagen brood eten met pasta of pindakaas en op het tentzeiltje op het harde gras slapen. Deze nacht was nog erger dan die in de hut in Tongariro National Park! Volgende dag wisselden we van plek in de kajak, nu zat Jonny achterin en dat betekende dat hij met zijn voeten moest sturen. Ging m niet zo goed af.. Zigzaggend gingen we door het water in plaats van een redelijk rechte lijn, wat mij wel lukte de vorige dag. Ook moest meneer kaartlezen en daar was ie blijkbaar ook niet de beste in. Het plan was om een klein stukje verder varen dan gisteren en nadat we bij een ander eilandje met zeehonden zouden zijn geweest zouden we terug kajakken naar waar we zijn begonnen. Ipv dat kleine stukje zijn we naar Tonga Island gevaren, bijna aan de andere kant van de kaart! Gas erop met terug kajakken en we waren nog net op tijd voordat het eb werd. Was een super mooie tocht!
Dagje relaxen had ik de volgende dag op de planning en wel op het strand op nog geen 30 sec lopen van het hostel. Heb er een flink verbrande rug aan overgehouden, altijd fijn met draaien in bed enzo..
Vanuit Kaiteriteri ben ik naar Westport gegaan waar we met een groep hebben gebbqt. Volgende dag een aantal wandelingen onderweg en uiteindelijk bij Lake Mahinapua beland. Bij Lake Mahinapua hadden we een verkleedfeest met natuurlijk het thema 'Christmas'! Was een mooi feestje.
Na weer wat mooie wandelingen onderweg de dag erna kwamen we aan in Franz Jozef. Mooie hoge bergen overal en we zijn hier voor de gletsjer. Een helikopter bracht mij over wat bergen naar de gletsjer om daar een hike te maken, super vet ritje in de lucht! De 3 uur durende tocht op het ijs was erg mooi met een aantal ijsgrotten met mooi blauw ijs. Mijn fototoestel was alleen al na ongeveer 10 min leeg en mijn telefoon wilde ook niet echt meewerken met foto's maken. Helaas! De volgende dag regende het de hele dag heel hard dus ben ik met een groepje naar hot water pools geweest tegenover het hostel en lekker niks gedaan verder. 's Avonds was er een christmas eve feestje in de bar van het hostel wat super gezellig was! Volgende dag (Christmas Day) was het droog maar bewolkt en ben ik naar de voet van de gletsjer gelopen, aantal watervallekes on the way gezien was een prima tocht. Die avond had ik met 2 roomies van mijn kamer een heerlijk kerstdinner gemaakt en lekker films gekeken in het hostel. De ochtend erop heb ik met een jongen die ook met kiwi is een wandeling gemaakt door het rainforest die uitkwam bij een grot. In deze grot stroomde wat water dus schoenen uit en barefoot er doorheen. Na 20 meter waren onze voeten al bijna bevroren, zó koud was het water en dat maakte het best grappig. Ook waren er alleen maar kiezels en stenen dus was het lopen erg moeilijk. Gelukkig hadden we 2 zaklampen meegenomen want er was geen licht in de grot (op een paar glowworms na). 's Middags heb ik dezelfde tocht naar de gletsjer gemaakt als de vorige dag omdat het deze dag heeerlijk weer was en het was super mooi!
Morgen ga ik naar Wanaka waar ik een aantal dagen blijf en nieuwjaar vier. Eigenlijk wilde ik naar Queenstown voor nieuwjaar maar ik ben achteraf best blij dat dat niet is gelukt. Daar is het namelijk veel te druk met vooral toeristen en die zijn er natuurlijk in Wanaka ook maar daar zijn vooral ook locals te vinden. Ik ken al een aantal mensen die er nu al zitten en daar ook met nieuwjaar blijven dus gaat awesome worden! Mijn verjaardag vier ik wél in Queenstown, SWEET AS!!
Oja, ze rijden hier aan de verkeerde kant van de weg, ik kijk nog steeds de verkeerde kant op als ik een straat oversteek..

  • 27 December 2013 - 10:39

    Paul:

    Lekker reisverslag en mooi omschreven Bas. Het geeft het gevoel dat we langs je zijde mee mogen lopen!
    Goed dat je zo actief en ondernemend bezig bent (maar ja, je bent er toch en dan wil je ook wat zien, meemaken, beleven) en op z'n tijd een rustpuntje inlast.
    Wat zullen jullie genoten hebben in de kano en anders wel op je rustdag lekker chillend in de zon. hahaha. Heerlijk, dagen plezier van. Auw, auw!
    Over de helikoptervlucht wil ik het niet hebben. Lijkt mij echt helemaal niets aan. Vooral niet in zo'n schitterende omgeving!
    Wij zijn stiekem stik jaloers en genieten met je mee.
    Veel fun in Wanaka en tot horens, schrijfs, WhatsApp, twitter, sms, Facetime, Facebook, enz.
    Pfff, wat ben jij ver weg ;)

    Groetjes en liefs,
    Petra & Paul.

  • 27 December 2013 - 14:36

    Monique:

    Je doet alles, maar dan ook alles, ontzettend goed zeg.
    Op 1 ding na: smeren als je in de zon bent!!!!! Zo zie je maar, er blijft altijd nog iets over om te leren op zo'n reis(je).
    En om in jou woorden te blijven: een awesome new year!!!


  • 27 December 2013 - 15:27

    H&H:

    Goed bezig Bas, genieten van alles wat je meemaakt!
    Leuk baardje....Leuk dat we nog ff hebben kunnen skypen met z'n allen.
    Gezellig oudjaar, das best raar, bij jou is het nieuwe jaar al 12 uur oud en dan begint het hier pas!
    Tot de volgende keer.

  • 29 December 2013 - 11:27

    Mark & Sacha:

    Hey globetrotter!

    Leuk om zo mee op reis genomen te worden. Geniet lekker en een smashing, awesome nieuwjaar toegewenst van ons!

  • 02 Januari 2014 - 17:27

    Oma:


    Heb nu je reis verslag gelezen van 26 dec prachtig lijk me die reis met de helikopter
    Je laat ons werkelijk mee genieten Bas met alles wat je onderneemt geniet
    Veel liefs Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Bas

.

Actief sinds 22 Nov. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 11661

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Juni 2014

NZ/OZ/Asia

Landen bezocht: